Programování
20. ledna 2020 4 minuty čtení

Wanted: Co je mobile-first design a proč je důležitý?

Protože se dnes připojuje k internetu zhruba 56 % lidí výhradně přes smartphone, zvyšuje se každým rokem význam tzv. mobile-first designu. S myšlenkou přišel poprvé Luke Wroblewski v roce 2009, když byly telefony s dotykovou obrazovkou teprve na počátku své cesty. Jenže o čtyři roky později už z nich přicházelo významné procento návštěv a stále rostlo. Myšlenka mobile-first designu tím akorát posilovala a dnes je v tvorbě on-line obsahu doslova klíčová.

Responzivní design se buduje “pozpátku”

Ačkoliv se i dnes řada tvůrců webových stránek a aplikací pouští nejdříve do desktopové verze, a posléze až do mobilní, stále více se jich zaujímá opačný postoj. Smartphony získaly v celosvětovém nadpoloviční většinu, neboť jsou mnohem dostupnější než PC, a do budoucna mají představovat i více jak 2/3 návštěv. Lidé z nich nakupují přes e-shopy, čtou obsah, pracují i chatují, a mnozí dokonce počítač pouští jen párkrát do týdne.

Z hlediska vývoje trhu má tedy smysl připravovat jakoukoliv webovou stránku (magazín, prezentaci, e-shop…) i aplikaci nejdříve pro mobilní zařízení, a teprve poté ji upravit na počítače. Jde tedy o přesný opak postupu, jaký vývojáři a programátoři ještě donedávna zastávali. A na významu nabírá mobile-first design také v České republice, kde bylo např. v roce 2019 poprvé provedeno více nákupů z mobilních telefonů než z počítače.

Hlavní cíle mobile-first designu

Zatímco na počítači lze zobrazit jednotlivé prvky vcelku přehledně, malá obrazovka nabízí jen omezené možnosti. Uživatelé by přitom neměli nic hledat dlouho a důležité informace mít na očích. Jenomže ne vždy se to daří a často se rozchází i názory specialistů – třeba kvůli “hamburger menu”. Zatímco jedni jej považují za nejlepší řešení, jiným přijde jako skrývání informací, s čímž mohou mít problém zejména starší uživatelé.

Obsah ukažte hned, neskrývejte ho

Například webové magazíny by měly hned zobrazovat články, e-shopy zase kategorie nebo konkrétní produkty a přehlednou navigaci. I když je priorita v každém projektu jiná, návštěvník musí nejlépe ihned po vstupu na stránky vidět obsah, ne ho hledat.

Usnadněte navigaci, volte správná tlačítka

Pohyb na webu by měl být jednoduchý a intuitivní, kvanta navigačních tlačítek bez zjevného významu mohou působit spíše zmatek. Důležité je i zobrazení “hot” informací a stránek, ne každý se musí zabývat hledáním. Například ze studie společnosti Nielsen Norman Group z roku 2016 vyplývá, že hamburger menu snižuje viditelnost obsahu o 21 % a zvyšuje čas potřebný k použití navigace o 2 sekundy. Asi nejlepším řešením pak může být kombinovaná navigace.

Myslet na jednoduchost a uživatele

Rušivé prvky jako reklamy, vyskakovací okna nebo kvanta bannerů, odradí nejednoho návštěvníka. Ať máte magazín, e-shop, nebo webovou prezentaci, měla by být jednoduchá a obsah rozložený “tak akorát”. Prioritní je koneckonců právě uživatel a právě na jeho pohodlí byste měli myslet nejvíce.

Smartphone používají téměř 4 miliardy lidí

Zatímco v roce 2010 vlastnily smartphone nejvýše stovky milionů lidí z “nejbohatších” zemí světa, o dva roky později už to byla více než miliarda. Do roku 2015 se číslo zvedlo na 1,86 miliardy a následující rok byl dosud největší nárůst uživatelů chytrých telefonů na 2,5 miliardy. Ekonomice po celém světě se do roku 2019 velmi dobře dařilo a nejlevnější mobily stály kolem 1 500 Kč, což zpřístupnilo brouzdání po internetu téměř každému. Dnes vlastní smartphone 3,8 miliardy lidí a číslo neustále stoupá.

Mobile-first design podporuje i Google

Význam responzivního designu si v roce 2015 pořádně uvědomil také Google, technologický gigant a největší internetový vyhledávač na světě. Ve výsledcích začal upřednostňovat weby, které poskytovaly “dobrý uživatelský zážitek“, a přizpůsobil tomu také své algoritmy. Kdo tedy dnes nepracuje na zlepšování responzivity, zejména pak mobilní podoby, nevědomky se připravuje o návštěvnost i kladné body v hodnocení vyhledávače.

Mobile-first design je velmi obsáhlá a složitá „disciplína“, jakou Wanted v tomto článku nepopíše. Žádný tvůrce mobilního obsahu by ji ovšem neměl podceňovat, neboť význam smartphonů ještě poroste.


Zdroje

 

Číst další články na téma Programování