Motivace
20. prosince 2020 6 minut čtení

Home office vs. Kancelář: Klady a zápory

Práce z domova není pro každého, ačkoliv oblíbenost „home office“ stále roste. Vyžaduje však značnou dávku sebekázně, neboť právě v neformálním prostředí ztrácí někteří lidé motivaci. Představa, že si můžete rozvrhnout čas podle sebe je stejně lákavá jako „chození“ do práce rovnou z postele. Home office s sebou však zároveň přináší řadu negativ, s nimiž se musí člověk poprat, aby pracoval efektivně a nesklouzával k prokrastinaci. A Wanted vám ukáže srovnání nejčastějších pro a proti …třeba vám pomohou v rozhodování.

Práce z domova je stále benefit, ne samozřejmost

Kancelářským pracovníkům je dnes pojem home office dobře znám, i když je v mnoha firmách stále jako nestandardní benefit. Největší výhodou je jednoznačně flexibilita práce, tedy možnost určit si vlastní pracovní dobu a klidně končit o hodinu déle, než je běžné. Právě to je ale největší obavou zaměstnavatelů, že lidé nevěnují veškerý čas práci, odvedou ji jenom napůl, nebudou k dispozici, když je to třeba.

Práci na dálku přesto může v poslední době vykonávat stále více lidí, o což se zasloužila v roce 2020 také pandemie koronaviru. Z dat průzkumu projektu Evropa vyplývá, že home office využívalo už loni na 280 000 Čechů. Oproti jiným zemím to není moc, ale číslo se stále navyšuje. V praxi se však v některých případech ukazuje, že zaměstnanci nevyužívají celou pracovní dobu k plnění svých povinností.

Infobox: Nejběžnější je home office v Nizozemsku, kde tímto způsobem stabilně pracuje 14 % zaměstnanců. U nás jsou to pouhá 4 % ze všech.

Vybavení kanceláře

Jako v každé práci je i při té z domova potřeba správně vybavená kancelář. Ne vždy je to jednoduché, ale zařídit si svoji „svatyni“, nebo alespoň pracovní kout, je nadmíru důležité. Práce z postele nebo gauče může být lákavá, ale v dlouhodobém měřítku neefektivní. Přednost dejte pohodlné ergonomické židli, která poskytne oporu celému tělu, a doplňte ji dostatečně velkým a a správně vysokým pracovním stolem.

Infobox: Židle i stůl by měli mít správnou výšku, aby vás ani po hodinách sezení nebolelo za krkem, v ramenou, ani v zádech. Pro všelijak vysoké lidi je vhodný výškově nastavitelný stůl.

Vyhněte se práci u jídelního stolu, byť krátkodobě poslouží a „dá se to vydržet“. Pokud do vaší kanceláře nedopadá dostatek denních paprsků, pořiďte si lampu s bílým světlem, která tolik nedráždí oči a je pro lidské oči přirozenější. Ke zpříjemnění prostředí si můžete svoji domácí kancelář vybavit i pokojovými květinami a jinými dekoracemi, ale pozor, aby koncepčně zapadaly a neodváděly vaši pozornost.

Pracovní prostředí

Nepořádek negativně ovlivňuje váš výkon, snažte se proto udržovat na stole i v jeho okolí pořádek, pravidelně utírejte povrchy a uklízejte věci, které nepotřebujete. Ve své malé domácí kanceláři si zajistěte dostatek čerstvého vzduchu, v opačném případě dochází ke snížení pracovního tempa, únavě a bolení hlavy. Teplotu se pokuste udržovat ideálně okolo 22 °C, ale kdo má raději větší teplo, nebo naopak zimu, nechť si ji přizpůsobí. Co se týče barev, snažte se vybírat neutrální, místo červené stěny zvolte raději minimalistickou bílou nebe šedou.

Organizace času

Zvládnutý time managment je v této situaci naprosto nezbytný. V každé práci byste si měli umět rozvrhnout své úkoly a plnit je včas – tedy pokud to za vás nedělají vedoucí. Jenomže pokud je to na vác, může to být při home officu mnohem těžší, než se zdá.

V kanceláři je člověk většinou obklopený kolegy, kteří se vzájemně udržují v „pracovním módu“. O to ale s nástupem na home office přicházíte, což při špatném time managementu může vést ke snížení výkonu sotva na 50 %. Nedisciplinovaní jedinci budou stále odbíhat, jejich povinnosti se stanou nekonečnými, a nakonec se dostaví pocit, že jim práce omezuje osobní život. Kdo bez pevné ruky vedoucího neplní cíle, měl by zůstat v kanceláři.

Prokrastinace

Zejména když máte splnit úkol, do něhož se vám za žádnou cenu nechce, může se zdát i luxování jako zábavnější činnost. Lehce pak sklouznete k úplně jiným věcem, než je zrovna plnění „deadlinů“. Home office vyžaduje jistou dávku sebekázně a disciplíny, což si někteří zaměstnanci musí natrénovat. V kanceláři se navíc dočkáte podpory vedoucích i kolegů, kteří vám pomohou s úkolem začít.

Infobox: Pracujete-li z domu, zkuste si na každý den připravit pracovní plán s úkoly a cíli, které chcete splnit, a postupně je odškrtávejte. Skvěle poslouží aplikace ClickUp, ale postačí i obyčejné připomínky.

Ranní rutina

K nastartování pracovního módu je dobré dodržovat každodenní ranní návyky. Vstaňte ve stejný čas, jako byste šli opravdu do práce a udělejte to, na co jste před odchodem zvyklí. Nasnídejte se, dejte si kávu, osprchujte se …a hlavně nezůstávejte v pyžamu, i když je to sebevíc lákavé. Někomu pomáhá, pokud se formálně obleče a upraví, jako by měl být celý den mezi lidmi.

Dělejte si pauzy

V návaznosti na špatný time management se může zdát práce doma nekonečná, zatímco v kanceláři máte přestávku každé dvě hodiny …na kávu, záchod, protažení těla. Nezapomínejte, že i během práce doma je velice důležité, dělat si pravidelné přestávky a dodržovat obědovou pauzu ve stejný čas. Vše si naplánujte tak, jako byste v kanceláři, čímž udržíte jakýsi harmonogram.

Udržujte sociální kontakt

Člověk potřebuje alespoň čas od času nějakou interakci, i když je ze všeho nejradši sám. Někomu úplně postačí denní komunikace s kolegy kvůli projektům, jenomže i tu může home office zcela nebo částečně omezit. Možnosti 21. století naštěstí umožňují, setkávat se s kolegy on-line – ne každému ale tento způsob komunikace vyhovuje. Mimo pracoviště by se měl člověk stýkat alespoň občas s kamarády a rodinou, aby si udržel psychickou pohodu.

Číst další články na téma Motivace