Motivace
30. prosince 2020 4 minuty čtení

Jak odpovědět na otázku „proč u nás chcete pracovat?“

Během pohovoru padne řada otázek. Uchazeče o práci zpovídá nejen náborář, ale u specializovaných pozic také budoucí nadřízený, kolega nebo ředitel celé společnosti. Se všemi byste si měli sednout nejenom pracovně, ale i lidsky, takže je potřeba udělat co nejlepší první dojem. Pokud o nabízenou práci opravdu stojíte, věnujte chvíli přípravě a zjistěte si vše, co by se dalo na pohovoru využít ve váš prospěch.

Sami byste měli vědět, proč se hlásíte

Když “ajťák” (ať zkušený méně či více) míří do velké společnosti, měl by mít jasné přesvědčení, proč pro ni chce pracovat. A totéž platí, pokud hledáte práci v IT na Wanted. Je to pouze kvůli penězům, nebo jde o lukrativní job snů? Někdy zaměstnanci opustí po letech stálé místo u nadnárodního korporátu a vymění ho za startup s volnou firemní atmosférou, kde si všichni tykají …i se šéfem. Vidíte ve firmě možnost seberealizace a myslíte, že máte čím přispět? Řekněte to.

Nechvalte, mluvte k věci a na úrovni

Vyhněte se nadměrnému vychvalování, zaměstnavatele jinak odradí a působí to neprofesionálně. Firma, kterou přihlížející pracovníci budovali 10 let, jistě skvělá je – ale víte proč? Připravte si úderné a sebejisté odpovědi bez zbytečných superlativ. Zjistěte si, v čem přesně se společnost angažuje a za jakými projekty stojí. Vytvořila třeba známou pracovní aplikaci, kterou dnes používají miliony lidí?

Ukažte, že firmu znáte a uznáváte

Každého zaměstnavatele potěší a zaujme, když o něj projevíte zájem dříve, než vás “naverbuje”. Nemusíte zrovna studovat rodokmeny zakladatelů, ale nebude od věci znát významné milníky, kde zhruba firma působí, čím se stala známou, nebo zda-li pohltila konkurenční podnik. Právě tyto faktické argumenty mají v odpovědi mnohem větší váhu než alibistické “vaše společnost je skvělá a obdivuji ji”. Právě s tímto přístupem uspějte také na Wanted, kde firmy hledají schopné lidi v různých IT profesích.

Odprezentujte se v dobrém světle

Jestliže si vás nabídka práce v IT našla sama, pravděpodobně splňujete všechny požadavky udané v inzerátu. Nebo jste ještě lepší? Nebojte se to na pohovoru zmínit, první dojem uděláte jenom jednou a obvykle není čas ani prostor na zpětné opravy nebo doplňování. Řekněte o svých úspěších, získaných znalostech i zkušenostech, na čem jste pracovali a co řešili.

Infobox: Nemusíte popisovat příběh, kdy jste pro klienta “X” dělali práci, na kterou vaši nezodpovědní kolegové zapomněli a vy jste je pak pokárali. Mluvte věcně, bez emocí a zbytečného přehánění.

Když do toho jdete, tak naplno

Společnosti, co nabízí práci v IT, obvykle chtějí někoho, kdo jim pomůže budovat jejich vizi. Takový spolupracovník je na nejméně několik let, spíše i na desítky. Velké firmy umí takové lidi za loajalitu ocenit a nakonec může být i pro zaměstnance lepší, když dlouhodobě pracuje ve známém prostředí. Jak si daný zaměstnavatel vede můžete zjistit na Wanted z profilů IT společností.

Na pohovoru se proto vyvarujte odpovědím jako “chci získat zkušenosti v oboru” nebo “nabízíte dobré peníze”. Personalisté dávno ví, že pokud jsou jediným cílem mzda a zlepšení rozhledu v oboru, může jít člověk klidně už za rok “o dům dál”. Časová ani finanční investice se pak zřejmě nevyplatí, nehledě na nedokončené projekty, které po vás bude muset někdo převzít.

Vžijte se do role náborářů a vedoucích

Když jde o dobře placené místo a pracovní zařazení, o kterém sní nejeden IT odborník, musí být uchazeč perfektní – připomínáme, že jak profesně, tak lidsky. Obrázek si proto náboráři udělají během prvních vteřin až minut. Pokud dorazíte na pohovor s tím, že to “možná vyjde”, půjde to poznat …a to velmi rychle. Proč by se měli zabývat někým, kdo nevěnoval ani pár minut času přípravě?

Zkuste se zamyslet, co byste chtěli od zájemce o zaměstnání v IT slyšet, pokud byste byli v pozici náboráře. Stačilo by vám vychválení firmy do nebes, nebo by vás potěšilo, že zná vaše projekty a třeba i firemní kulturu, jíž se tak pyšníte na firemním webu? Zejména u specializovaných a dobře placených pozic obvykle nestačí strukturovaný životopis.

Číst další články na téma Motivace