Motivace
22. dubna 2020 4 minuty čtení

Lži, kterým se vyhněte při komunikaci s podřízenými

Vede tým, máte na starost lidi, jste vedoucí, manažer nebo teamleader a máte zodpovědnost. Lžete někdy svým podřízeným? Pak si uvědomte, že tím v nich můžete vyvolat pocity méněcennosti a nejistoty a dost možná je i naštvete.

A rozhodně teď není řeč o průhledných lžích jako „neboj, každý to tak dělá“ nebo „opravdu máš dobrý nápad, ale…“ Tento článek se zaměřuje na ty velké lži, kterých manažeři rádi využívají, jako například:

„Všechno je v pořádku“ (když je zřejmé, že v pořádku není nic)

Dobří manažeři udržují zaměstnance v obraze. Ať už jde o dobré zprávy, špatné, nebo dokonce ty nejhorší (pokud to samozřejmě zákon dovolí).

Zaměstnanci pak mají pocit, že jim důvěřujete, a cítí se být důležitou součástí týmu. To může vést k tomu, že budou loajálnější a budou mít větší zájem o svého zaměstnavatele a podnik.

Také byste byli překvapení, že trocha „špatných“ zpráv může povzbudit tým k lepším výkonům.

Samozřejmě že můžete nějaké zaměstnance ztratit, když jim upřímně řeknete, že následující měsíce budou náročné. Ale určitě budete raději zaměstnávat někoho, kdo nezmizí při prvním náznaku nepohody.

„Nemůžeme ti momentálně zvýšit mzdu“

„Nemůžeme si dovolit ti momentálně přidat, ale když vydržíš do příštího roku, určitě se tam nějaké peníze na zvýšení mezd najdou…“ A týden nato zaparkujete před kanceláří v novém firemním autě a společně s vyšším managementem jedete na uzavřený teambuilding do Thajska. Společnost tak podkopává svou důvěryhodnost, tým se bude cítit nedoceněný, bude zlostný a lidé budou podezřívaví.

Pokud si myslíte, že si zaměstnanec nezaslouží zvýšení mzdy, prostě mu to řekněte. Podpořte své sdělení jasnými argumenty či důkazy a připojte doporučení, jak by mohl zvýšení platu docílit.

Jste si však jistí, že by skutečně neměl dostat přidáno? Možná si to opravdu nemůžete dovolit. Vymyslete proto jiný způsob, jak zaměstnancům práci zpříjemnit a jak je lépe zapojit.

„Brzy se objeví nová pozice“

Lež, kterou manažeři tasí, když zaměstnanec doufá v kariérní postup.

Pokud skutečně nejsou na dohled nové pozice, které byste mohli nabídnout svým dobrým zaměstnancům:

  • Investujte do kurzů.
  • Vytvořte nové individuální příležitosti.
  • Nabídněte jim účast na projektech a úkolech, které je zajímají.
  • Změňte jejich zařazení a znovu posuďte jejich ohodnocení, pokud jste jim přidali více práce.

Nejdůležitější je být upřímný. I když budou vaši zaměstnanci zklamaní, jistě ocení, když jim řeknete pravdu.

„Tohle je důvěrné“

Jestli řeknete, že je něco důvěrné, pak by to skutečně mělo zůstat důvěrné.

Často se manažeři za touto větou schovávají, aby napravili situaci, kdy sami prozradili něco, o čem neměli mluvit. Tím jen zmatou ostatní.

Když s vámi bude chtít někdo hovořit o něčem „soukromém“, měli byste ihned určit mantinely pro danou konverzaci:

  • Řekněte jim, co ze své pozice můžete udržet v tajnosti.
  • Vysvětlete, co musíte sdílet například s HR nebo s nejvyšším vedením.
  • Pokud si myslíte, že by měl být informován někdo další, požádejte svého podřízeného o souhlas ke sdílení informací a popište mu, proč má třetí osoba vědět o tom, co vám svěřil.

Nejhorším příkladem bývají dotazníky o spokojenosti, které mají být „důvěrné“. Většinou se dá jednoduše odvodit, kdo jaký dotazník vyplnil (zvláště v malých podnicích), a jakmile se to rozšíří, je těžké chovat se stejně k někomu, o kom víte, že odpovídal negativně.

Podobné praktiky povedou k rozšíření nedůvěry mezi zaměstnanci.

„Vůbec nemám čas, nestíhám“

Dobří manažeři si umí udělat čas.

Když k vám přijde podřízený s problémem, nápadem či otázkou, neposílejte ho pryč. I kdyby měl krátký rozhovor skončit poklepáním na rameno a sdělením „myslím, že je to skvělý nápad“, všichni si občas potřebují vyslechnout nějaké to ujištění či uznání.

Nevyhýbejte se svým podřízeným. Postupem času by se cítili nepříjemně a nedůležitě, čímž by utrpěla firemní kultura.

Na závěr

Je to až prosté – pokud nemusíte, nelžete. Milosrdná lež je v pracovním prostředí mýtus. Buďte upřímní ke svým podřízeným, ocení to.

 

Číst další články na téma Motivace