Práce
25. srpna 2022 3 minuty čtení

Pasivní nábor IT zaměstnanců aneb Nechte se najmout

Nové zaměstnání nemusí člověk nutně hledat, někdy si ho najde „samo“. Jedná se o tzv. pasivní nábor pracovníků, v jehož rámci vás personalista osloví cíleně na základě vašich zkušeností a okruhů zájmu. Na českém trhu se sice tato metoda prozatím tolik neuchytila a mnoho personalistů jen čeká na odpovědi z inzerátů, ovšem i přesto vám mohou chodit zajímavé nabídky od tzv. aktivních recruiterů a headhanterů, pokud víte, jak jim „připravit půdu“ coby pasivní pracovník.

O „nevyžádané“ pracovní nabídky je velký zájem

Z mnoha průzkumů vychází, že zhruba 2/3 lidí jsou ochotné uvažovat o změně zaměstnání, dostanou-li lepší nabídku. Neznamená to nutně, že jsou lidé nespokojení (i když někteří ano), ale že si dokáží za svůj čas a schopnosti představit lepší finanční ohodnocení, případně další benefity. Firmy si tak nemohou být jisté, že jim pracovníci neodejdou, a musí si jich náležitě vážit jako například společnosti v odvětví IT.

INFO: Většina zaměstnanců se chce posouvat – jak finančně, tak profesně – může proto pomoci, pokud jim přesně definujete možnosti postupu. Právě nízké fin. ohodnocení a znemožnění kariérního růstu bývá častým problémem.

Kdo je aktivní a kdo pasivní (pochopte role)

Na pracovním trhu se mohou na obou stranách střetávat tzv. aktivní a pasivní skupiny, které obvykle „stojí proti sobě“, neboť si vzájemně nabízí to, co právě hledají:

  • pasivní personalista: standardně vyvěsí inzerát a čeká, kdo se mu ozve (tedy aktivní hledající, který chce novou práci)
  • aktivní personalista: nespoléhá se na odpovědi z inzerátů a oslovuje lidi napřímo (v tomto případě pasivní pracovníky, kteří sice nehledají, ale mohou uvažovat o změně)
  • aktivní pracovník: prohlíží inzeráty a reaguje na ně, posílá životopisy a chce si domluvit pohovor (odepisuje tedy pasivním personalistům)
  • pasivní pracovník: práci má a novou nehledá, ale pokud přijde zajímavá nabídka, může uvažovat o změně (oslovuje ho aktivní personalista)

Není však zákonitě dáno, že musí být personalista – či naopak pracovník – pouze v jedné skupině. Může být současně aktivním i pasivním, ačkoliv jak bylo zmíněno výše, i dnes téměř 70 % „recruiterů“ pouze čeká, než se jim někdo ozve.

Kde bude „lovit“ aktivní náborář

V případě, že chcete dostávat nové pracovní nabídky bez vynakládání úsilí, je pro vás pasivní postoj tím správným. Aktivní personalisté si vás najdou, přičemž jejich cesta obvykle začíná na sociální síti LinkedIn, která dlouhodobě slouží k propojování pracovníků z celého světa (na rozdíl od Facebooku se na ní pohybují výhradně seriózní lidé a pracovní nabídky na úrovni, k náboru dělníků neslouží).

TIP WANTED: navštivte nabídku prácev v IT na Wanted

Abyste zaujali, stačí si profil pořádně vyplnit a uvést všechny relevantní informace, které budou náboráře zajímat. Když budete opravdu důkladní, zabere vám to nejvýše hodinu času; následně je třeba ho udržovat aktualizovaný a být alespoň občas aktivní (tedy zapojovat se do různých skupin, reagovat a ukázat, že se zajímáte o aktuální dění). Recruiter vám obvykle na LinkedIn pošle zprávu, pokud ale uvedete své telefonní číslo, můžete očekávat i hovor.

Zajímavou možností je také osobní webová prezentace, v níž jednoduše se jednoduše představíte a ukážete, na čem jste pracovali / nebo co zrovna děláte, co můžete nabídnout a jaké jsou vaše cíle. Nevadí přitom, pokud máte současně i LinkedIn; na ten uvádíte informace v trochu jiné formě a naopak vám pomůže zvýšit dosah.

Číst další články na téma Práce