Motivace
26. ledna 2021 4 minuty čtení

Poděkování za pohovor je základ úspěchu

Dostat se na pohovor je 50 % úspěchu, personalisté totiž mnoho uchazečů vytřídí jen na základě životopisů a profilů na sociálních sítích. A přijít připraven a mluvit správně znamená reálné šance na získání místa – ale co když se vašemu výkonu vyrovnali i jiní uchazeči? Právě poděkování za pohovor je možností, jak se elegantně odlišit a získat výhodu nad ostatními. Musí být ovšem správně napsané, což mohou ze zkušeností potvrdit i náboráři portálu Wanted.

Má poděkování za pohovor opravdu smysl?

Na většinu inzerátů odpovídá více než “pár” zájemců. V závislosti na vyžadované kvalifikaci to mohou být vyšší jednotky i desítky lidí, jenže pracovní místo je jenom pro jedno IT specialistu a bude potřeba z nich vybrat toho nejlepšího. V závalu životopisů a absolvovaných pohovorů mohou některé odpovědi splývat a stručné poznámky náboráře je zrovna neodliší.

Není to ovšem pouze o znalostech a zkušenostech, většina zaměstnavatelů chce také týmového hráče s ochotou pracovat na projektech, jako by byly jeho vlastní. Správně napsané poděkování za účast ve výběrovém řízení tak může ukázat, že o firmu i místo skutečně stojíte a byli jste na pohovoru přítomni jak fyzicky, tak duševně.

Poslat e-mail, nebo dopis poštou?

Většina personalistů pracuje rychle a životopisy i osobní pohovory alespoň předběžně vyhodnotí ještě ten samý den. České i zahraniční pracovní portály se shodují, že s poděkováním by uchazeč neměl zbytečně otálet. I takto malá připomínka může totiž změnit konečné rozhodnutí. S odstupem nejvýše pár hodin po pohovoru zašlete děkovný e-mail, a pokud je to vhodné, můžete napsat i dopis (ovšem v jiném znění).

Info: Počítejte, že s Českou poštou dorazí dopis zhruba do týdne. E-mail je proto důležitější (ačkoli může spadnout do spamu), ovšem kombinací nic nezkazíte.

Komu poslat děkovný e-mail / dopis

Někdy může být těžké poštu správně adresovat, zejména v korporátech. Jak e-mail, tak dopis by se měl dostat ke konkrétním lidem, co s vámi pohovor prováděli. Pokud má společnost personální oddělení o jednom zaměstnanci, bude to snadné. Jestliže bylo ale přítomných více, dejte si tu práci a zašlete poděkování každému zvlášť – ideálně v originálním znění, málokdy mluvíte se všemi o tom samém.

Jak by NEmělo poděkování vypadat

Důležité je, aby celý obsah dával smysl, byl dobře čitelný a nepůsobil ani krátce, ani dlouze. Nepište personalistům romány ani příběhy o svém nadšení; nepřehánějte, i když o místo opravdu stojíte. A stejně tak se vyhněte některým tabu, která jste měli řešit buď v prvním kole výběrového řízení, a nebo k nim teprve dojdete v dalších fázích.

  • Nepište nic o mzdě / platu ani firemních benefitech
  • Doplňující otázky raději nepokládejte
  • Správná délka je zhruba 6 – 8 vět
  • Výsledné znění si několikrát přečtěte
  • Opravte pravopisné chyby a krkolomné výrazy

V případě, že posíláte dopis listovní službou, využijte klasického papíru ve formátu A4. Vyvarujte se ozdobným prvkům, barevnému provedení, i motivům, byť by souvisely se zaměřením firmy. Buďte na úrovni, mnoho prací v IT je o přímé zodpovědnosti a vy musíte ukázat, že jste tím správným kandidátem.

Co v poděkování za pohovor zmínit

Samotné slovo “děkuji” je základ, k němuž můžete připojit, že po informacích získaných na pohovoru se váš zájem o nabízenou pozici ještě zvýšil. Pokud jste se bavili o něčem konkrétním (třeba o zážitcích jednoho z personalistů, když ve firmě začínal), letmo to zmiňte. Ukážete tím, že si můžete rozumět jak na pracovní, tak lidské úrovni. Třeba náboráři ve Wanted se shodují, že poděkování za účast ve výběrovém řízení může vypadat takto:

Vážený pane řediteli,

děkuji za dnešní setkání, které můj zájem o pracovní pozici ještě zvýšilo. Oslovily mě jak nabízené možnosti seberealizace, tak prostředí a firemní kultura. Rád bych se stal její součástí a přispěl svou prací k budování smysluplných projektů. Věřím, že bych si s kolegy rozuměl po pracovní i osobní stránce. Bylo zajímavé si poslechnout o začátcích firmy, která pod vaším vedením expandovala na americký trh.

S přátelskými pozdravy,
Antonín Procházka


Zdroje

 

Autor: Petr Fiala

Číst další články na téma Motivace