Motivace
04. května 2020 3 minuty čtení

Zdraví je na prvním místě, hlavní obavy však máme z ekonomických dopadů pandemie

Lidé mají z nákazy respekt, ale nepropadají panice. Shodují se, že zdraví je na prvním místě, obávají se však ekonomických dopadů nouzového stavu – to je jedna z hlavních obav, kterou lidé pociťují. Reálné dopady v podobě nižších příjmů či přímo výpadku příjmů jim komplikují život již nyní. Přesto, nebo právě proto, hledají způsoby, jak se se situací vyrovnat a zachovat si pozitivní energii.

Aktuální nálady ve společnosti zjišťovala agentura Ipsos ve spolupráci s Českou spořitelnou. Zjistily při tom několik základních strategií, které lidé volí, aby se se situací lépe vypořádali. Na ty se nyní zaměříme.

Strategie 1: Všichni se podporujeme navzájem!

Solidarita, pospolitost. Lidé se k sobě lépe chovají – a zjišťují, že to je možná vůbec ta nejsilnější zbraň v době pandemie. Starost o starší a slabší, podpora nejvytíženějších profesí, pomocná ruka, kterou mladší nabídli seniorům – to jsou prozatímní pilíře posilujícího pocitu, že jsme v tom všichni společně.

Z domácího šití roušek (nejen pro vlastní potřebu, ale i pro sousedy, známé a vlastně pro všechny, kdo roušky potřebují) se právem stal národní fenomén, který propojuje různé sociální skupiny a komunity.

Strategie 2: Voláme si každý den

Karanténa a s ní spojená izolace připomněly lidem potřebu komunikovat se svými blízkými. Postrádají najednou možnost vidět se s příbuznými, kteří bydlí jinde. Dospělé děti pomáhají rodičům, nakupují pro ně a často jim volají (ale správně je nenavštěvují, aby je nevystavili možné nákaze).

Strategie 3: Máme čas na věci, které jsem odkládali

Omezení společenského života otevírá nečekanou – a leckdy vítanou – možnost konečně se vypořádat s dlouho odkládanými, zanedbanými domácími záležitostmi. Třídíme nebo hloubkově uklízíme, ať už v domácnosti, nebo složky či fotky v počítači.

Strategie 4: Jíme zdravěji

Novou zvyklostí v některých domácnostech je každodenní vaření, které lidé vnímají jako pozitivní hodnotu pro rodinu – zaručuje totiž zdravější stravu. Odpadly rychlé obědy cestou z jedné schůzky na druhou a jídlo je náhle znovu důležitou součástí života; ne jen nevítanou brzdou práce.

Strategie 5: Platíme kartou

Hygienická opatření může posílit i to, že lidé si už zvykli platit kartou. Bezkontaktní styk tak přispívá k větší bezpečnosti a máme z něj i lepší pocit. Internetové bankovnictví (které používáme řadu let) jak v desktopové verzi, tak v mobilní aplikaci se používá především ke kontrole zůstatků.

Strategie 6: Důležité je mít rezervy

Velké poučení do budoucna. Domácnosti zatím finanční výdaje drasticky neomezují, ale pomalu už se přece jen nastavují na úspornější režim. Plánované investiční záměry buď omezují, nebo rovnou odkládají.

Průzkum se dále zaměřil na finanční aspekty a vyhlídky, protože psychologie hraje v ekonomice velkou roli.

Půjčku ne, raději brigádu a kreditku

Finančně stabilizované domácnosti s hypotékou se neschopnosti splácet neobávají. Zatím. Případný delší výpadek příjmů by se lidé snažili řešit aktivním hledáním přivýdělku či brigádou, případně kreditní kartou. Neuvážený spotřebitelský úvěr neplánují. Češi si zároveň jasně uvědomují, jak je důležité dobře hospodařit s penězi a mít finanční rezervy pro nečekané situace.

Doba postkoronavirová

Češi očekávají výrazný pokles ekonomiky, růst nezaměstnanosti i omezení pracovní nabídky. Zůstávají však více méně optimisty. Češi sami sebe vnímají jako národ, který má velký potenciál postavit se znovu na nohy. Přesto však lidé očekávají pomoc státu a také velkých firem, které by mohly ze svého zisku saturovat část sociální podpory.

Optimismus lidem také dodává historický odkaz těžkých zkoušek českého národa (40 let komunismu, ničivé záplavy, finanční krize). Díky tomu věří: „Nějak se s tím vypořádáme, jako vždycky.“

 

Číst další články na téma Motivace