Motivace
01. prosince 2021 3 minuty čtení

Sociální sítě mohou odradit náboráře

Personalistika je dnes na zcela jiné úrovni než na počátku 21. století, kdy firmě stačil strukturovaný životopis. Zejména u vyšších pozic udělají své sociální sítě, na nichž si vás potencionální zaměstnavatel důkladně proklepne. Někteří navíc dávají přednost odkazu na LinkedIn před „pédéefkem“, neboť tam snáze vyčtou vše potřebné a posoudí váš vztah k okolí. A samozřejmě se mohou dozvědět i negativa, která vám přijetí zkomplikují.

Sociální sítě prozradí i to, co nechcete

Někdo vnímá svůj profil na Facebooku a Instagramu jako osobní život, do něhož ostatním nic není. Personalisté to ale vidí jinak, protože právě dle vašeho „běžného chování“ zkusí odhadnout, jaký člověk jste. Neznamená to, že byste měli své účty smazat, nebo přidávat pouze slušné fotografie ze společenského života; jde spíše o způsob, jakým se prezentujete.

Třeba veřejné kritizování politické situace nemusí vrhat nejlepší světlo, neboť tím ukážete právě svůj vyhraněný postoj. A žádný zaměstnavatel nechce, abyste ho šířili mezi kolegy. Někteří personalisté jsou schopni projít i roky staré příspěvky, aby měli obrázek co nejkomplexnější. Dávejte si proto dobrý pozor, co píšete a jaké fotografie nahráváte.

Zaměstnavatel chce nekonfliktního kolegu

Jestli na sociálních sítích sledujete první poslední a často se vyjadřujete, potencionální zaměstnavatel si podle toho snadno udělá obrázek. Každému to může ujet, ale vulgarismy v každém druhém příspěvku a velká kritika vám zrovna plusové body nenaženou. A problém mohou být i negativní názory na jiné společnosti – nikdo nechce číst, jak je všechno špatně a jak by se firma měla zlepšit. Také myšlenky by se pak snadno promítaly i do nové práce.

Sdílejte fotografie, ovšem v míře

Na sociálních sítích je téměř pravidlo, že o sobě dáte ostatním alespoň čas od času vědět. Třeba na dovolené, odkud jim posíláte pozdrav, nebo při společenské akci s kolegy. Je to normální a u personalistů tím můžete získat plusové body. Kdo si ale každý den mění profilovku, přidává snímky z práce, domova i obchoďáků, a celkově je na sociálních sítích až zbytečně vidět, může to vypovídat o závislosti a sebestředném chování.

vhodne sdileni na socialnich sitich

Osobní názory jsou vítány, ale…

Pokud už dáváte světu něco najevo, zvolte vhodný způsob sdělení. Odpusťte si vulgarity a extrémní návrhy, vyjádřete se v klidu a s rozvahou, klidně přidejte i své pocity. Zbytečně „temperamentní“ nebo dokonce agresivní člověk by zřejmě nebyl vhodným členem do týmu, který je zvyklý fungovat bez vnitřních rozporů a vše řešit s chladnou hlavou. A stejně tak můžete odradit náboráře, je-li opačného názoru než vy.

Význam sociálních sítí v HR roste

Ať jde o Facebook, LinkedIn nebo Twitter, stále více personalistů ke své práci využívá sociální sítě. Z průzkumu společnosti SAP (stejnojmenný analytický software) vyplývá, že 34 % personalistů používání sociální média pro účely školení, ale také ke sdělování úspěchů. Ke komunikaci se zaměstnanci souží už 41 %, a k rekrutování nových lidí dokonce 69 %. A téměř každý se snaží zjišťovat info o uchazeči pomocí jeho profilů, byť by se neměl rozhodovat pouze podle fotek.


Zdroje

 

Číst další články na téma Motivace